الجمعة , 27 يناير 2023
الرئيسية » أخبار التعليم » تصور مقترح لامتحانات (أولى – تانية- تالتة) ثانوي عام

تصور مقترح لامتحانات (أولى – تانية- تالتة) ثانوي عام

نقله: بسمله ابراهيم السعيد

امتحانات (أولى – تانية- تالتة) ثانوي عام:

= أولى: على التابلت، والامتحانات لن تكون موحدة على مستوى الجمهورية، ولا حتى على مستوى المحافظة، الامتحانات هتحطها وتشرف عليها كل إدارة تعليمية، وهتكون من خلال سيستم المدرسة الداخلي (يعني مفيش دخول لجميع الطلاب على السيستم في وقت واحد.. يعني مفيش امتحانات مركزية موحدة في يوم واحد لجميع طلاب الجمهورية).

= تانية: نفس الكلام اللي ينطبق على أولى ثانوي هينطبق على تانية ثانوي.. ولكن في أولى وتانية الوزارة كل دورها تقول: الامتحانات شكلها كذا.. وبس.

= تالتة: ورقية، ٧٠٪؜ اختيار من متعدد والإجابة بابل شيت (والتصحيح هيكون في الكنترولات)، و٣٠٪؜ أسئلة مقالية إجاباتها قصيرة (من سطرين لتلاتة).

= تالتة برضو: صياغة أسئلة الاختيار من متعدد ستكون مختلفة ولها إجابة واحدة فقط (يعني ما تكونش الإجابات الأربعة متشابهة لحد التطابق)، وتشكيل لجان من مستشاري وموجهي عموم المواد قبل طباعتها مهمتها مراجعة الأسئلة للتأكد من أنها تخاطب كل المستويات الفكرية.

= ملحوظة أخيرة ملهاش علاقة بالامتحانات: وزير التعليم ملوش أي صفحة على الفيسبوك غير صفحة وحيدة فقط، وهي نفس صفحته من قبل ما يبقى وزير.. ومنشرش عليها غير بوست وحيد من يوم ما مسك الوزارة، وكل الصفحات المنسوبة له، وبتنشر معلومات أو خطط أو قرارات أو هعمل أو مش هعمل.. هي صفحات ملهاش أي علاقة من قريب أو بعيد، لا بالوزير، ولا بالوزارة.

شاهد أيضاً

محافظ كفر الشيخ يتفقد امتحانات الشهادة الاعدادية ويطمئن على توفير المناخ الملائم للطلاب

نقله: محمد سيف  تفقد اللواء جمال نور الدين، محافظ كفر الشيخ، وعمرو البشبيشي، نائب محافظ …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *