السبت , 3 ديسمبر 2022
الرئيسية » أخبار التعليم » وزير التعليم… القيادة فن والفن قيادة

وزير التعليم… القيادة فن والفن قيادة

بقلم أ. د. رضا حجازى وزير التربية والتعليم والتعليم الفني 

كتب على صفحته عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك

“الحوار والاستماع لكل الاطراف والاجتماعات الدورية ووضوح الاهداف من عوامل نجاح الفريق
لذلك اعجبني كلام الدكتور محمود ابو العزايم حينما قال

صاحب مصنع صابون كان عنده مشكلة كبيرة أثرت على سمعة المصنع .. المشكلة إن كان في علب صابون فاضية بسبب خطأ ف ماكينة التعبئة نتيجة سرعة خط الانتاج .. جاب شوية خبراء و قالوله الحل جهاز ليزر يتحط على السير عشان يكشف العلب الفاضية و الجهاز ده هيتكلف ١٠٠ الف دولار !
صاحب المصنع كان مضطر يوافق عشان يحافظ على سمعة مصنعه .. و هو قاعد ف مكتبه دخل عليه عامل قاله أنا عاوز ١٠٠ دولار و أحل المشكلة !
صاحب المصنع سمع للعامل و اداله الفلوس .. راح العامل جاب مروحة حطها على خط الانتاج .. العلب الفاضية كانت بتطير من هوا المروحة و العلب المليانة بتعدي عادي !!!
عشان كده لازم تسمع لكل واحد في فريق عملك باهتمام .. ربما العامل البسيط عنده برؤيته حل أفضل من الخبراء .. اسمع و شارك الناس و خليهم يفكروا و يحسوا انهم بيساهموا في القرار هتنجح بنجاحهم .. الافكار اللي هتخرج من عشرة بيفكروا غير الفكرة اللي هتخرج من واحد مهما كان !
القياده فن”

ونحن نؤكد وجهة نظركم ونقول لدينا قيادات محترمة تصغى للمعلم والطالب وولى الأمر وفى نهاية المطاف تنفذ ما يحلو لها بعيدا عن الصالح العام ويطبق نظرية” الغالي ثمنه فيه” أما المروحة أم 100 جنيه ليس من اختصاصها كشف الكذب.

تعليق: محمد سيف 

شاهد أيضاً

كفرالشيخ – بشرى لأهالي الحمراوى… أول مصنع لتصنيع مخدر الحشيش محليا

نقله: بسمله ابراهيم السعيد تمكنت مباحث مركز شرطة كفر الشيخ، من ضبط عاطلين حولا منزل …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *