نظام البكالوريا اللى هيتم تعميمه بداية من العام القادم إن شاء الله..
طيب تيجوا نعرف يعنى إيه “نظام البكالوريا “
باختصار..
النظام يطبق على طلاب ثالثة إعدادي لهذا العام
**********************************
👈هتدخل أولى ثانوي هتاخد المواد الآتية إجباري
دين – عربي – تاريخ – رياضيات – علوم متكاملة – فلسفة ومنطق – إنجليزي – (لغة تانية وفلسفة خارج المجموع)
ودي سنة تمهيدية مش محسوبة في النهاية
👈هتدخل تانية ثانوي هتختار تخصص من الأربعة دول (طب – هندسة – أعمال – أداب وفنون)
✅️لو دخلت طب هتدرس
عربي – تاريخ – إنجليزي – رياضة أو فيزياء (حسب رغبتك)
✅️لو دخلت هندسة هتدرس
عربي – تاريخ – إنجليزي – كيمياء أو برمجة (حسب رغبتك)
✅️لو دخلت أعمال هتدرس
عربي – تاريخ – إنجليزي – محاسبة أو إدارة أعمال (حسب رغبتك)
✅️لو دخلت اداب وفنون هتدرس
عربي – تاريخ – إنجليزي – علم نفس أو لغة تانية (حسب رغبتك)
🛑في تالتة ثانوي🛑
🌀لو انت طب هتدرس
دين – أحياء – كيمياء
🌀لو انت هندسة هتدرس
دين – رياضيات – فيزياء
🌀لو انت أعمال هتدرس
دين – اقتصاد – رياضيات
🌀لو انت آداب هتدرس
دين – جغرافيا – إحصاء
🌹🌹وبالتوفيق للجميع 🌹🌹
جريدة الدائرة الحمراء فى قلب الحدث
